Jennica Bodenfors

Jennica Bodenfors

Planering är a och o

KostPosted by Jennica Bodenfors 2010-11-08 21:08:46

Hand i hand med träning går bra hälsosam mat. Det har varit lite si och så med det för min del den senaste tiden. Vanligtvis är jag grym på att planera min mat just för att jag är noga med vad jag stoppar i mig. Dessutom vill jag inte sätta mig i situationer där det gå flera timmar mellan måltiderna. Det är den största boven till att fullständigt tappa kontrollen och vräka i sig på grund av en blodsockerdip. När det har gått för lång tid mellan måltiderna och blodsockret är lågt är det inte direkt en grönsallad man längtar efter, utan snabba kolhydrater med mycket socker och fett. Det är hjärnans sätt att överleva. Hjärnan är beroende av kolhydrater och när man är hungrig och blodsockret sjunker är det koncentrationen och humöret som sviker en först.

Idag tröttnade jag på att komma hem och öppna en tom kyl. Eller ja, den är inte tom, utan full av saker som måste tillagas. Eftersom min vardag för tillfället innebär att fara hit och dit och klämma in så mycket som möjligt på dygnets tjugofyra timmar så känner jag inte alls för att ställa mig och laga mat i mitt singelhushåll när jag kommer hem. Jag är alldeles för trött för det. Trots allt behöver jag, och vill jag äta bra mat. Så ikväll blev det helt enkelt storkok och förberedelse så att det finns lagad mat för hela veckan. Bästa knepet för att inte hamna i skräpmats- och panikmatsfällan.

Jag brukar alltid ha kokt ris, pasta, linser och ägg i kylen. Färdigt att bara kompletteras med en bra proteinkälla och grönsaker. I skafferiet finns alltid makrill i tomatsås och tonfisk. Är man riktigt illa ute så funkar alltid havregrynsgröt!

Mina mellanmål består oftast av frukt eller bär tillsammans med keso, naturell yoghurt eller kvarg. Minimjölk är bästa återhämtningsdrycken, enligt mig och ibland blir det även minimjölk som mellis tillsammans med någon frukt. Nötter är också bra och gott.

Ikväll när jag kom hem från min klinik gjorde jag en av mina matiga favoritsallader. Den går så snabbt att fixa ihop, är nyttig, god och mättande.



Smarrig sallad med kidneybönar, sockerärtor, tomat, rädisor, paprika, rödlök, solroskärnor, keso och kokt ägg. En skvätt rödvinsvinäger, timjan, svartpeppar och salt. Vill man lyxa till den lite så kan man byta ut ägget mot avokado och lägga till räkor eller rökt lax, eller ja varför inte både och! Behöver man extra energi, som t ex innan träning, är det alltid gott med ett surdegsbröd till.

smiley

  • Comments(1)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Leane 2010-11-08 22:16:33

Vilka mumsiga tips!