Jennica Bodenfors

Jennica Bodenfors

Det rullar på!

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2011-02-06 18:14:49
Träningsglädjen är tillbaka med besked och helgen har rullat på med styrketräning för rygg, axlar, armar, ben och rumpa. Idag blev det ett MRL pass så att konditionen fick en boost också. Jag kan lova att konditionen inte är vad den var för drygt två månader sedan när jag slutade springa. Men nu har jag fått en riktig morot som gör att jag vill ta tag i konditionsträningen igen.

I torsdags var jag och träffade en sjukgymnast som jag blivit rekommenderad av en vän. Från första stund visade det sig att vi var inne på samma linje. Först gick hon igenom innebörden av min skada i ryggen i detalj. Sedan gjorde hon diverse rörelsetester och till sist kollade hon min styrka. Hon konstaterade att det var dags att ta sig upp från golvet och börja träna bålstabilitet stående i form av olika balansövningar med mera. Hon ansåg att jag nu är såpass stark att det är dags att gå vidare. Jag ska arbeta med mycket rotationsövningar för bålen både liggande och stående. Övningarna är verkligen apjobbiga och igår hade jag sådan träningsvärk i magen att jag varken kunde skratta eller hosta. Detta är precis det jag har letat efter!

Överst: liggande bålrotation.
Underst: knädrag mot axeln utan att nudda golvet. Den sista övningen ger grym träningsvärk i magmuskulaturens fästen. Mumma!



Sjukgymnasten tyckte att jag skall börja köra core och bodybalance. Det känns bra eftersom det blir lite mer konkret träning för mig. Jag behöver ha något alternativ där jag själv inte behöver tänka ut övningar, utan det är bara att hänga med. Hon bad mig att avstå från spinning då ryggen där befinner sig i ett ganska utsatt läge där man inte kan behålla svanken i ländryggraden. Jag kan säga att jag blev inte ledsen för det. Spinning är inte min grej helt enkelt. Tråkigt och enformigt.

Det bästa och roligaste beskedet jag fick, och som jag inte alls hade väntat mig, var att jag troligtvis kan knyta på mig löparskorna igen om ungefär två månader! Men då gäller det att jag fortsätter att kämpa på med sjukgymnastiken och bålstyrkan. Det råder ingen tvekan om att jag kommer göra allt jag kan för att snart få springa igen. Sjukgymnasten var övertygad om att jag kommer klara av att springa. Dock inte långa pass på asfalt som t ex halvmarathon och marathon, men definitivt 5 och 10 kilometer och gärna terränglöpning. Lidingöloppet kanske?
Går allt bral skall jag i alla fall springa ett Göteborgsvarv i mitt liv. Marathon lockar än så länge inte.

Så den närmaste tiden väntar mycket stående balans- och stabiliserande övningar samt att stärka upp löpsteget i hela rörelsebanan. Det blir också en del core och bodybalance pass och fokus på kondition. Allt detta i kombination med min diet som faktiskt går riktigt bra. Imorgon går jag in i andra veckan. Träningen och kosten känns positiv nu! smiley

  • Comments(1)//jennica.bodenfors.se/#post92