Jennica Bodenfors

Jennica Bodenfors

Kroppsmedvetenhet

RehabiliteringPosted by Jennica Bodenfors 2011-01-18 12:27:57
Har du full kontroll på hur du belastar din kropp? Det trodde jag att jag hade fram tills min sjukgymnast blev en del av min träning.

Igår blev det ett styrkepass för benen och rumpan. Jag har inte kört ett benpass på mycket länge. Benen och rumpan är det jag har mest svårt för att träna med min onda rygg. Även om ryggen känns bättre och bättre och klarar mer och mer så är det så lätt att minsta felbelastning eller för tunga vikter kan förvärra ryggen i flera dagar. Samtidigt behöver jag träna dessa muskelgrupper för de håller ihop mitt knä som varit skadat, och höft och rumpa skall jag börja belasta rätt och bli stark i.

Jag förvånade mig själv med att kunna göra riktigt bra knäböj. Bästa övningen för både länd, rumpa och lår, tycker jag. En favorit helt enkelt. Dock gör jag övningen med mycket lite vikt och fokus ligger på att göra få repetitioner med perfekt teknik för att belasta höft, rygg och ben korrekt. Knäböjen är inte heller så djupa. Kravet på hundra procent koncentration i varje övning och moment gör att jag blir väldigt trött mentalt. Skulle kunna sova hur mycket som helst. Få repetitioner och korrekt utförande och rätt belastning är i alla fall mitt fokus på all styrketräning nu.



Då kan man fråga sig, har det inte alltid varit det? Jo, det har jag alltid försökt sträva efter, men det är först nu som jag (med mycket påpekande från min sjukgymnast) har börjat inse och uppmärksamma hur fel jag har belastat min höft under lång tid. Det sträcker sig ju ända tillbaka till tidig tonår. Gamla invanda rörelsemönster som bland annat har resulterat i att jag hamnat där jag är idag. Många års felbelastning. Det är inte uppenbara felaktiga rörelser jag gör utan små, men enormt betydelsefulla som jag måste komma tillrätta med.

En av mina styrkor som instruktör och som massör är att jag har öga för hur människor belastar sin kropp samt en övnings korrekta utförande. Men det som mitt öga är tränat att se på andra har jag inte fullt ut lyckats se hos mig själv. Det är lätt att bli hemmablind. Jag tycker därför att det är så värdefullt att träna ihop med en instruktör emellanåt för att just få hjälp med att upptäcka fel som man gör när man tränar. Fel som antingen beror på okunskap eller att man inte uppmärksammar dem. Att bli medveten om hur man belastar sin kropp och upptäcka svagheter och muskelobalanser och komma tillrätta med dem är ytterst viktigt i all träning och också syftet till viss del.

Friskis & Svettis har något som kallas tillgänglig instruktör. Det innebär att en gyminstruktör finns tillgänglig i gymmet för frågor och funderingar som de som tränar har. Som instruktör tvekar man inte heller att prata på ett respektfullt och inspirerande sätt med tränande som man ser att de gör fel eller riskerar att skada sig. Kanske vore något för övriga gymvärlden också?smiley

  • Comments(2)//jennica.bodenfors.se/#post88