Jennica Bodenfors

Jennica Bodenfors

Kontrollerat

RehabiliteringPosted by Jennica Bodenfors 2011-01-15 19:27:35
Nu gäller det att hitta nya eller kanske gamla former för träningen. Styrketräningen fungerar fortfarande bra. Lite problem har jag när det gäller ben och rumpa men det får ta tid. Jag märker hur viktig bålstabiliteten är i nästan allt jag gör. Medvetenheten om hur jag belastar min kropp har blivit så mycket bättre. Det känns som jag rör mig i slow motion numera där varje rörelse är genomtänkt och kontrollerad. Låter konstigt men så är det. Ryggen mår bättre av det så jag får helt enkelt dra ner på tempot.

Konditionsträningen är väl den som är mest påverkad. Förut sprang jag ju 3-5 dagar i veckan. Hur ersätter man det? Ja, det är inte det enklaste. Det är väl den nöten jag försöker knäcka nu. Idag vågade jag testa ett MRL pass. Jag hade tur för instruktören körde väldigt basic med mycket grundsteg. I normala fall hade jag tyckt att det var ett mesigt pass men just nu passade det mig utmärkt. Jag hade 100 % koncentration och kontroll genom hela passet. Försiktigt och genomtäkt. Det är enormt jobbigt att hålla "korsetten" spänd hela tiden när man inte är van vid det. Jag lyckades hålla bålen hela passet men det var ganska tufft det sista.

Styrkedelarna hängde jag inte alls med på. Vi gjorde knäböj och det gick hyfsat bra. Jag trodde aldrig att vanliga knäböj utan vikt någonsin skulle vara jobbiga igen men det var det. Utfall fungerade bra. Däremot hängde jag inte alls med på kissande hunden och andra övningar där jag skulle stå på alla fyra och lyfta benen i alla vädersträck. Tidigare har jag belastat höften helt fel i dessa övningarna och håller nu på med att belasta rätt i sjukgymnastiken, så jag valde att stå över denna gång. Istället roade jag mig med att titta på de andra och jag konstaterade krasst att över hälften av gruppen belastade sina höfter fel.

Magövningarna bestod av diverse core övningar där man mer eller mindre sitter på svanskotan. Sådana övningar kan jag bara glömma just nu. Känslan när jag försöker är som att sitta på ett öppet blödande sår.

Jag är jättenöjd med min prestation idag även om jag inte kan göra alla styrkeövningar på MRL men jag ser det just nu som ett sätt att träna kondition i den utsträckning jag kan. Det var en lättnad att jag klarade av det. Jag måste hitta nya former att träna kondition på ett tag framöver. Får se vad nästa grej blir. Några förslag? smiley

  • Comments(3)//jennica.bodenfors.se/#post87