Jennica Bodenfors

Jennica Bodenfors

Sjukgymnasten från helvetet...

RehabiliteringPosted by Jennica Bodenfors 2010-12-20 13:32:15
...eller från himlen sänt!

Jag tyckte mig se min sjukgymnast Marie Berntsson på Sans & Balans i Mölnlycke skaka lite på huvudet när hon med ren frenesi tog sig an min smärtade kropp. Här är det kaos, sa hon. Vi måste få igång maskineriet för här står allt och stampar, tillade hon. Sedan tror jag hon hittade varenda smärtpunkt som existerade på min kropp. Hur ont det än gjorde så kändes det att det var precis det som behövdes. Jag var kallsvettig efter behandlingen men jag tror faktiskt att min kropp tackade, suckade och sa äntligen någon som fattar och lyssnar!

Marie var mycket bestämd med att jag nu skall bygga från grunden. Hon sa att jag inrett vinden och vardagsrummet, det snygga, men glömt av att fixa källaren som är det mitt hus ska vila på, och därmed faller jag som ett korthus. Brak! Vilken underbar metafor.

Två enkla övningar fick jag som skall hjälpa mig att hitta mina magmuskler. Jag som trodde att jag redan gjort det. När jag ligger där på britsen med en luftkudde under ländryggen och en tryckmätare i handen och skall lyfta benen med endast magmusklerna utan att tryckmätaren rör sig blir det mycket uppenbart att mina magmuskler knappt existerar och hur lätt det är (och vanligt) att man kopplar in andra muskler såsom t ex höftböjaren.

Nu är det då bålstabilitetsträning som gäller, eller bålstyrka som jag hellre säger. Marie har gett mig löpförbud fram tills jag är såpass stark att hon bedömer att jag kan börja springa igen. Eftersom den bedömningen ligger i hennes händer och jag vet att detta är vad jag måste göra så är löpförbudet en morot till att verkligen vara seriös och gå in för rehabträningen.

Lite ont gör det i hjärtat att inte få springa och jag minns hur jävligt det var att komma upp i kondition och löpmängd. Som jag kämpade! Hur blir det nu med Kungsholmen Runt och Göteborgsvarvet? Jag får se. Men nästa gång jag springer kommer jag vara grymt mycket starkare och ha bättre förutsättningar. Det känns bra!

Jag får lov att träna styrka och kondition så länge jag känner att jag är i balans och får aldrig gå ut i ytterlägen. Så för mig känns det bra att jag får hålla konditionen igång för då blir det förhoppningsvis lättare att komma igång med löpningen sedan.

Det som ligger framför mig nu en tid är alltså att träna bålstyrka, hålla igång konditionen, utöka morgonpromenaderna och slappna av och ta hand om kroppen. Du måste lyssna på din kropp, sa Marie. Jag kommer också fokusera på att gå ner mina överflödiga kilon som jag har dragit på mig. Min kropp får avgöra hur snabbt eller långsamt det skall gå.

Nu går jag och min kropp back to basic! smiley

  • Comments(2)//jennica.bodenfors.se/#post80