Jennica Bodenfors

Jennica Bodenfors

Snölycka

LöpningPosted by Jennica Bodenfors 2010-12-05 15:18:32

Snön yr utanför fönstret och det har säkert kommit en decimeter i natt. Efter en dryg veckas uppehåll med löpningen så var det dags att äntligen få ta på sig löparskorna idag. Just nu är jag i en period där jag kör aktiv vila, vilket innebär att röra på mig och hålla igång men att inte påfresta kroppen lika mycket. Jag försöker bara bibehålla den kondition och styrka jag har just nu. Varför jag just vilat från löpningen beror på att jag vill se hur mycket löpningen påverkar min onda rygg, och som det verkar är det inte löpningen som är boven i dramat.

I torsdags och fredags var jag så studsig i benen och hade så mycket spring i dem att jag hade svårt att gå när jag skulle ta mig fram. Jag ville bara springa! Så idag fick jag äntligen ge mig ut. Jag tvekade lite när jag såg all snö men förhandlade med mig själv om att jag skulle få ta bilen upp till Skatås och springa. Jag älskar att köra bil i snö!

I Skatås var det så vacker och snön låg verkligen som ett dämpade täcke över landskapet. Jag var nästan barnsligt lycklig över att få springa iväg. Och skoj var det! Löpning i snö passar verkligen mitt pannben, precis som terränglöpning. Det blir så mycket lättare och roligare när hjärnan får vara med.


Det blev ett kort pass på drygt tre kilometer, men så roligt! Kroppen kändes bra, andningen hängde med och glädjen var tillbaka. Jag ska börja lugnt nu och bara öka på en eller ett par kilometer för varje pass. Det ska vara roligt! Efter mina tre kilometer sprang jag på fotbollsplan i den orörda snön för att jobba löptekniskt. Nyttigt!

Att springa i snö är ju fantastiskt! Det stärker lederna, framför allt fot- och knäled och man får jobba mer med de små balanserande musklerna. Kommunikationen mellan musklerna och hjärnan förfinas dessutom. Snölöpning är också grymt effektivt vad det gäller att förbättra löpstyrkan och löptekniken. Det kräver att du jobbar med ett aktivt löpsteg, högre knärörelser och att du har en korrekt fotisättning för att kunna ta dig fram. Och det är grymt jobbigt! Jag undrar hur hällöpare klarar sig? Det är ju omöjligt att springa med hälisättning i snön.

Det finns också en baksida med snö, is och halka. Många av oss plockar fram eller köper dubbar, broddar, skor som är anpassade till vinter, Icebugs och så vidare. En del gör ingenting utan springer på i sina vanliga skor. Vad vi måste tänka på är att dessa förändringar, samt även underlaget påverkar vår löpning. Som jag nämnde ovan innebär det en annan belastning och påfrestning på kroppen. Då kroppen inte är van vid detta ökar också riken för skador och överansträngningar. Förvänta dig inte att du, med dessa förändringar, med en gång ska kunna springa samma sträcka och med samma intensitet som du är van vid. Muskler och leder behöver successivt få vänja sig vid den nya belastningen som utrustningen och underlaget medför.

Själv springer jag med dubbar som jag själv skruvar i skon med en liten nyckel. De fungerar alldeles utmärkt. När det är mycket snö som idag skruvar jag inte in dubben lika långt i sulan. Vid is och halka är det en fördel att skruva i dem lite längre.

Jag har insett att snö, dynga, stock och sten är min grej. Jag måste hålla hjärnan sysselsatt annars tröttnar jag. Denna dag var helt fantastisk! Först rally i snön med bilen och sedan balanslöpning i snön. Efteråt väntade glögg, saffranslussekatt och pepparkaka. Underbart! smiley

  • Comments(1)//jennica.bodenfors.se/#post70