Jennica Bodenfors

Jennica Bodenfors

Jag gav upp

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2010-11-05 20:37:34

Sedan tog jag mig i kragen och tog tag i det hela istället. Jag gav faktiskt upp i två dagar. Jag tänkte att jag inte orkar kämpa med den här ryggsmärtan längre. Så jag struntade helt enkelt i att gå och träna. Det höll två dagar. Idag var jag på gymmet igen och kroppen lyfte vikter av bara farten. Jag är inte den som ger upp i första taget, inte heller den som är rädd för smärta. Jag har och har fått en enormt hög smärttröskel, men ibland blir jag bara trött och uppgiven. Det gör ont!

Idag struntade jag i allt tänk om hur man ska kombinera styrketräning (läs kroppsbyggande) och löpning. Jag körde på i min gamla stil med tunga vikter. Innan jag började löpträna i februari i år var styrketräningen mitt elixir i livet. När jag flyttade till Stockholm 2009 och bodde där ett år fallerade styrketräningen, ja träningen överhuvudtaget. Först på grund av mitt jobb och sedan blev jag sjuk i omgångar under sista halvåret innan jag flyttade tillbaka till Göteborg i december förra året. Idag saknar jag verkligen hur väl tränad min kropp var då, innan flytten till Stockholm. Jag minns också hur mycket jag kämpade för att nå det resultatet.

I tisdags våldgästade jag min gamla PT Jonas Jensen på Sportlife Lindholmen. Han var med och la grunden för min styrketräning när jag stod där och egentligen inte visste så mycket om styrketräning alls. Han är grymt duktig. Det var enormt kul att träffa honom igen och få vädra ur mig lite frustration och tankar. Han anser att det inte finns något hinder att kombinera styrketräning och löpning. Precis vad jag också tycker, men trots det har jag haft lite svårt att kombinera dessa två världar. Tänk dig att gå ut och springa distans eller tempo när benen skriker av träningsvärk. Inte kul! Det är inte heller kul att styrketräna och inte ta i 100 %.

Min kropp behöver den tunga styrketräningen. Så idag blev det tungt på gymmet. Jag välkomnar återigen traditionella övningar som knäböj, raka marklyft, vanliga marklyft och ryggresningar mm in i min styrketräning igen. Det mest fantastiska med denna dag var att jag var helt smärtfri i hela 15 minuter efter träningspasset. Lycka!

På eftermiddagen idag var jag och masserade på min klinik. Vid arbetsdagen och arbetsveckans slut, då många andra förbereder sig för After work, drog jag på mig löparskorna och joggade hemåt längs Linnégatan och över Göta Älvbron. Lugnt, lugnt så att ryggen skulle hänga med.

Trevlig helg allesammans! smiley

  • Comments(1)//jennica.bodenfors.se/#post54