Jennica Bodenfors

Jennica Bodenfors

Bestäm dig för att älska det du avskyr

StyrketräningPosted by Jennica Bodenfors 2010-08-06 10:55:40

I morse hade jag en dejt med någon jag fullständigt avskyr. Nämligen pilatesbollen. Igår insåg jag att det är dags att ta tag i detta som kallas bålstabilitet eller bålstyrka. Detta fenomen ligger alltid som ett mörkt moln ovanför mig och ger mig dåligt samvete. Igår stod jag på löparbanan och skulle köra 10x200 meters intervaller strax under mitt planerade tävlingstempo på milen. Jag fick avbryta då jag hade ischias ända ner till hålfoten. ARG!! Min bålstabilitet är enormt dålig, för att inte säga grymt kass eller obefintlig. Jag skjuter upp det hela tiden. Inte för att jag tycker det är så jobbigt, utan mest för att det är så TRÅKIGT. Bålstyrka är ju viktigt för oss i alla avseenden, inte minst för löpare men även för gemene man. Genom en bra bålstyrka kan vi lättare undvika skador och ländryggsproblem men även då vi drabbats av dessa så är bålstyrkan a och o för att avlasta skelettet, framför allt ryggraden. Det är också det bästa sättet att lindra eller bli av med smärtor i rygg, överkropp och bäcken. Så nu ska jag bli stark i bålen så jag kan fortsätta springa utan smärtor. Jag tänker älska det jag avskyr!

En annan plåga som följer mig är en styrkeövning som kallas chins. Det är en grymt effektiv och bra övning där du tränar bl a Latissimus Dorsi, den långa breda ryggmuskeln samt biceps. Jag fasar alltid för denna övning just för att den är så otroligt jobbig! Det är lätt att ge upp.

Men nu ska det bli ändring! Från och med idag kommer jag gå in för att älska dessa två saker. Jag ska fullständigt bombadera dem med kärlek!

Vad är det man säger? Håll din fiende närmast hjärtat? smiley

  • Comments(2)//jennica.bodenfors.se/#post3