Jennica Bodenfors

Jennica Bodenfors

Nu ökar jag!

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2010-09-12 18:24:10
Jag berättade ju i ett tidigare inlägg om min förvirring vad det gäller träning och träningsupplägg. Eftersom det ganska hastigt kom till ett nytt mål i min löpning, nämligen Hässelbyloppet den 10 oktober, kommer det bli en intensiv månad fram tills dess.

Vad kommer då detta innebära? Jo, följande tre veckor kommer jag att öka på löpträningen rejält, från tre pass i veckan till fem, för att sista veckan innan tävlingen återigen dra ner på träningen så att jag får "spring i benen".

Fram till nu har min löpträning bestått av ett distanspass, ett kvalitetspass och ett långpass i veckan. Från och med imorgon kommer en vecka se ut enligt följande:

2 distanspass om ca 5-8 km
2 kvalitetspass med intervaller på löpbana
1 långpass om ca 10-13 km

Jag kommer få spendera mer tid på löparbanan, vilket jag tycker är jättekul! Jag skulle blivit sprint men man kan inte få allt, eller hur? Dessutom krävs det att man är grymt snabb och snabbhet har jag inte riktigt begåvats med (fast jag är ganska rapp i käften).


Vad händer då med styrketräningen? Självklart kommer den att finnas med. Jag kommer att lägga in cirka fyra styrkepass i veckan. Fyra styrkepass plus fem löppass blir nio pass i veckan. Hur ska jag få ihop det? Jo, jag kommer köra dubbla pass vissa dagar med styrka på morgonen och löpning på kvällen. Styrkepassen för hela kroppen delas in enligt följande i ett rullande schema:

1. Bröst, axlar och triceps
2. Rygg, biceps och mage
3. Ben och vader

Fördelningen av kroppen kommer i stort sett se ut som ovan under hela hösten och vintern. Förändring kommer att ske i övningar, vikter och metoder. Variation i styrketräning är ett måste för att utveckling skall ske. Efter Hässelbyloppet kommer troligtvis förändringar ske mestadels i löpträningen. Vissa pass kommer att ersättas av annan konditionsträning och kvalitetspasset kommer så småningom förflyttas in i Friidrottens Hus.

Hur ska jag orka allt detta kanske ni undrar? Jag är faktiskt ganska van att träna så här mycket. Skillnaden är att min kropp inte är van att springa i planerad omfattning. Så det blir en utmaning och jag hoppas på att leder och muskler orkar med. Här har jag nu nytta av all tidigare styrketräning. Min kropp är van vid belastning och har god anpassningsförmåga. Återhämtningen kommer bli än viktigare nu, så även kosten. Kroppen kommer behöva hjälp med återhämtning i form av massage och bra näringsriktig mat. Jag tar också ett kosttillskott med kalcium och magnesium, men det har jag alltid gjort under intensiva träningsperioder. Sen ska man inte glömma att denna mängd av intensiv träning är endast under en begränsad period.

Den som vill är välkommen att hänga med och träna! Jag vill gärna ha sällskap i löpspåret. Finns inget bättre än att peppa varandra. Nu kör vi! smiley

  • Comments(2)//jennica.bodenfors.se/#post25