Jennica Bodenfors

Jennica Bodenfors

Kickstart med Indoor Walking

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2011-08-16 11:04:03
För lite drygt en månad sedan fick jag tillåtelse att börja träna försiktigt igen. Visst har det blivit en del promenader men lusten har inte riktigt funnits där. Vi människor är vanedjur och det är egentligen förvånansvärt hur snabbt vi vänjer oss vid nya rutiner när vi väl genomför dem. Att träna som alltid varit högsta prioritet för mig, var helt plötsligt svårt att få in i vardagen. Visserligen är det sommar och jag upplever inte vardagen på samma sätt, men tidigare har sommaren inneburit mer frihet till att träna.

I helgen bestämde jag mig dock för att nu var det dags att bryta den här lättjan och ta tag i träningen och därmed också hälsan. För första gången på många år så blev jag andfådd när jag skulle ta mig upp för branta trappor. Inte bra! Dessutom fick jag beskedet av min kiropraktor att det nu var hög tid om ryggen skall bli bra.

Min plan är nu att först och främst träna upp bålstabiliteten och flåset och gå ner några kilon som jag inte vill bära runt på när jag ska springa om förhoppningsvis dryga månaden. Jag skall inte lägga på mig så mycket muskler, utan bara bli stark i löparmuskulaturen samt "sega till mig" på överkroppen.

För att få en kickstart på träningen så testade jag för första gången Indoor Walking igår. Jag kan erkänna att jag varit lite skeptisk till IW men har ändå tänkt att testa det ett bra tag nu. Så sagt och gjort, nu var det bara att köra igång. Inga ursäkter.


Redan efter första låten på passet var jag frälst! Riktigt kul träning. Indoor walking är precis så tufft och utmanande som du gör gör den till, som egentligen all träning. Man tränar löparmusklerna på ett mycket bra sätt och med så lite belastning på leder som möjligt. Det var mumma för min rygg. Balansen tränar man också (vilket kräver bålstyrka). Fantastisk kompletterande träning för oss löpare. Jag vågar t om sticka ut hakan och säga att Indoor walking är ett bättre komplement för löparen än vad spinning är. IW tränar dina löparmuskler i naturliga funktionella rörelser. På spinning sitter du ner och när sjutton sitter du ner och vevar med benen annars, förutom när du cyklar?

Men så är det med IW som med all gruppträning, mycket hänger på instruktören. En glad, positiv och pushande instruktör som ger mycket av sig själv får en alltid att ge det där lilla extra så man krämar ur kroppen till sista droppen. Musiken är minst lika viktig.

Efter 45 minuter stapplade jag i alla fall av maskinen med darrande ben och svetten rinnande. Jag var helnöjd med mig själv och lycklig över att ha hittat en träningsform som kommer att hjälpa mig på vägen mot löpningen igen. Jag var också glad och tacksam över att få känna den där härliga känslan som bara ett tufft träningspass kan ge och som gör mig tokig av lycka både fysiskt och psykiskt. Och kroppen vill bara ha mer, så idag packar jag väskan och åker till gymmet igen., glad att jag har hittat tillbaka till mitt andra hem. smiley

Se en trailer på Indoor Walking här.

  • Comments(2)//jennica.bodenfors.se/#post132