Jennica Bodenfors

Jennica Bodenfors

Lite om det där med löpsteget

LöpningPosted by Jennica Bodenfors 2011-03-08 11:00:01
Oj, det var längesedan jag skrev. Dagarna bara rinner förbi och de är välfyllda. Träningen har sett lite annorlunda ut. Det har inte blivit så mycket gym utan mycket och långa promenader. Jag saknar verkligen löpningen. Nu kommer solen och våren och förhoppningsvis värmen. Då är det inte konstigt att jag längtar ut och vill springa.

Under mina promenader har jag funderat på varför det är så mycket mer slitsamt för min kropp att promenera än att springa? Morgonpromenader är det bästa jag vet. Det håller mig i form. Tyvärr är det inte lika självklart längre eftersom det oftast kan göra enormt ont i ryggen efter någon kilometer. På morgonen när man hoppar ur sängen har inte muskulaturen och cirkulationen kommit igång riktigt och lederna har inte hunnit smörjas upp med ledvätska än. Därför drar mina muskler ihop sig i ländryggen och höften när jag går tidigt på morgonen. Det fungerar betydligt bättre att gå senare på dagen, men det har ju inte lika bra effekt och jag är ju som bekant morgonträningsmänniska.



Löpningen är på ett sätt skonsammare för ryggen eftersom ett korrekt löpsteg med framfotisättning belastar muskulaturen mer än vad det belastar knän, höfter och ryggrad. När man promenerar sätter man i hälen först, vilket genererar en stöt som går hela vägen längs skelettet från häl till fot, knä, höft och ryggrad. När vi går har vi inte heller lika mycket hjälp av kraften som förflyttar oss ur balans och därmed framåt. Därför får lederna också arbeta och belastas mer för att föra oss framåt. Våra leder belastas dessutom under längre tid när vi går.

Men ett felaktigt löpsteg, vilket för mig är hälisättning och att "rulla på hela foten", belastar också våra leder och vårt skelett ungefär lika mycket som när vi promenerar. Hälisättning bromsar upp vårt steg och vi får lägga ner mer energi och muskelkraft för att ta oss framåt. Det är också skelettet som i högre grad får ta stötdämpningen istället för muskulaturen. Detta är som bäddat för skador.

Om man nu då vill promenera men skona lederna i största möjliga mån så är det ett par bra dämpade skor som gäller. Så är det även för dem som envisas med att löpa med hälisättning. För framfotalöparen är det inte lika viktigt med dämpning i skorna. Det gäller dock att ha en stark och uthållig muskulatur som agerar som stötdämpare. Och vi behöver alla en riktigt bra bålstabilitet!

Nu är det snart dags att ta på sig löpardojorna, om någon månad eller så. Just nu roar jag mig endast med att springa efter spårvagnar och bussar. Jag har därför blivit enormt bra på att komma i sista minuten. smiley

  • Comments(4)//jennica.bodenfors.se/#post102