Jennica Bodenfors

Jennica Bodenfors

Ett bra mellanmål när du är på språng

KostPosted by Jennica Bodenfors 2011-04-19 21:52:38
Jag vill tipsa om att det finns ett bra mellanmål i mataffärerna från Arla. Ett nyttigt mellanmål utan massor av socker! Keso mellanmål Hasselnötter Blåbär Tranbär och Cashewnötter Ananas Apelsin Papaya.


Riktigt god och lagom som mellanmål både näringsmässigt och kalorimässigt. En sked medföljer i förpackningen vilket är väldigt praktiskt. Hur många gånger har man inte suttit där med sin Keso eller Risifrutti (för dem som äter denna sockriga produkt) och funderat på om det är OK att man äter med händerna!? smiley

  • Comments(3)//jennica.bodenfors.se/#post126

Fitnesspannkakor

KostPosted by Jennica Bodenfors 2011-02-18 13:09:41
Här kommer ett smarrigt recept på fitnesspannkakor. Pannkakor man kan äta med gott samvete.


1dl havregryn
1dl proteinpulver vanilj
4 äggvitor och 1 äggula
1dl minimjölk
salt, kanel, kardemumma

Mixa smeten och tillaga. Serveras gärna med lättkesella och goda bär.

Njut! smiley

  • Comments(2)//jennica.bodenfors.se/#post97

Jag tänker på chokl.. en saftig morot!

KostPosted by Jennica Bodenfors 2011-02-01 20:47:50
Dagens plan att testa spinning och Indoor walking höll inte länge. Jag fick en akut bokning av en kund och rusade iväg till min klinik istället. Hoppla! Det svänger fort. Så det blev ingen träning idag men jag är en tacksam kund rikare. Det är alltid kul att kunna hjälpa.

Dag två av min diet. Det är jobbigt, men samtidigt blir man varse om hur mycket onödiga saker man faktiskt stoppar i sig i vanliga fall utan att man tänker på det. Jag tycker mig äta bra till vardags men så blir det ett äpple där, lite nötter, oj där var chokladskålen och en bit gör ju ingenting. Dessutom om jag tagit en bit kan jag likväl ta två. Sen slinker det ner en latte och så fortsätter det så utan att man riktigt tänker på det. Plötsligt ligger man plus 500-1000 kalorier om man inte tänker sig för. Känner ni igen det?

Ett annat fenomen som jag märker när jag dietar är att jag, av någon mystisk anledning, lagt mig till med större portioner. Storleken på portionerna har liksom smugit sig på. Och då krävs det ju faktiskt större portioner för att bli mätt. Magsäcken anpassar som sagt.

Hel dinkel, röd quinoa, havregryn och färgstarka grönsaker. Mumma för kropp och själ!

Visst vill man äta sig mätt och det är viktigt, men jag har lärt mig att efter två veckor med rätt storlek på portionerna, en kost utan socker och ett korrekt uträknat energiintag (energiunderskott) så försvinner sötsuget, man får smak på mer hälsosam mat, kan lättare göra bra val och dessutom blir man mätt och nöjd på mindre portioner. Denna insikt gör det lite lättare för mig att hålla ut, för jag vet att det blir bättre.

Okej, imorgon är det ben och rumpa som gäller på gymmet. Hoppas planen håller i sig! smiley

  • Comments(1)//jennica.bodenfors.se/#post91

Planering är a och o

KostPosted by Jennica Bodenfors 2010-11-08 21:08:46

Hand i hand med träning går bra hälsosam mat. Det har varit lite si och så med det för min del den senaste tiden. Vanligtvis är jag grym på att planera min mat just för att jag är noga med vad jag stoppar i mig. Dessutom vill jag inte sätta mig i situationer där det gå flera timmar mellan måltiderna. Det är den största boven till att fullständigt tappa kontrollen och vräka i sig på grund av en blodsockerdip. När det har gått för lång tid mellan måltiderna och blodsockret är lågt är det inte direkt en grönsallad man längtar efter, utan snabba kolhydrater med mycket socker och fett. Det är hjärnans sätt att överleva. Hjärnan är beroende av kolhydrater och när man är hungrig och blodsockret sjunker är det koncentrationen och humöret som sviker en först.

Idag tröttnade jag på att komma hem och öppna en tom kyl. Eller ja, den är inte tom, utan full av saker som måste tillagas. Eftersom min vardag för tillfället innebär att fara hit och dit och klämma in så mycket som möjligt på dygnets tjugofyra timmar så känner jag inte alls för att ställa mig och laga mat i mitt singelhushåll när jag kommer hem. Jag är alldeles för trött för det. Trots allt behöver jag, och vill jag äta bra mat. Så ikväll blev det helt enkelt storkok och förberedelse så att det finns lagad mat för hela veckan. Bästa knepet för att inte hamna i skräpmats- och panikmatsfällan.

Jag brukar alltid ha kokt ris, pasta, linser och ägg i kylen. Färdigt att bara kompletteras med en bra proteinkälla och grönsaker. I skafferiet finns alltid makrill i tomatsås och tonfisk. Är man riktigt illa ute så funkar alltid havregrynsgröt!

Mina mellanmål består oftast av frukt eller bär tillsammans med keso, naturell yoghurt eller kvarg. Minimjölk är bästa återhämtningsdrycken, enligt mig och ibland blir det även minimjölk som mellis tillsammans med någon frukt. Nötter är också bra och gott.

Ikväll när jag kom hem från min klinik gjorde jag en av mina matiga favoritsallader. Den går så snabbt att fixa ihop, är nyttig, god och mättande.



Smarrig sallad med kidneybönar, sockerärtor, tomat, rädisor, paprika, rödlök, solroskärnor, keso och kokt ägg. En skvätt rödvinsvinäger, timjan, svartpeppar och salt. Vill man lyxa till den lite så kan man byta ut ägget mot avokado och lägga till räkor eller rökt lax, eller ja varför inte både och! Behöver man extra energi, som t ex innan träning, är det alltid gott med ett surdegsbröd till.

smiley

  • Comments(1)//jennica.bodenfors.se/#post55