Jennica Bodenfors

Jennica Bodenfors

Förvirring

StyrketräningPosted by Jennica Bodenfors 2010-08-23 22:21:33
Jag är förvirrad. Jag, lik Karl-Bertil Jonsson på julafton, har en inre kris, fast en inre träningskris. Och den här inre träningskrisen sitter i längre än bara några sekunder. När jag har sprungit Tjejmilen om tretton dagar så är min tanke att jag ska börja mitt träningsupplägg inför hösten och vintern. Jag försökte under våren och sommaren att fokusera mest på löpningen men för ungefär två månader sedan bestämde jag mig för att styrketräningen ligger mig såpass varmt om hjärtat så jag måste helt enkelt även träna det. Jag vill lyfta tunga vikter!

Efter gyminstruktörsutbildningen har jag dessutom fått så många nya influenser, idéer och funderingar att jag känner mig lite förvirrad. Hur ska jag lägga upp min träning, var ska mitt fokus ligga, hur ska målen se ut och framför allt hur ska jag kombinera styrketräningen och löpningen på bästa sätt? Så det är många tankar som snurrar just nu.

Jag har en lite speciell vän på gymmet. Jag brukar diskutera träning med honom och han är ganska filosofisk av sig. Dessutom har han förmågan att ställa frågor till mig som får mig att fundera och vända upponer på saker. Han säger aldrig vad som är rätt eller fel. Han serverar aldrig några svar och gör mig lite osäker. Jag har berättat om min förvirring för honom de senaste dagarna under våra pratstunder. Igår sa han "Jennica, människor har så mycket åsikter, istället för insikter. Du ska skaffa dig insikter istället för åsikter". Jag förstår vad min vän menar, men jag vill ha alla insikter nu. Jag vill inte vänta. Det är frustrerande. Tålamod är inte min grej.

Jag satte mig på stadsbiblioteket idag för att plugga gymteori, men jag fastnade med näsan i böcker om träningslära, styrketräning, kettlebells, fitness och löpning. Jag fick massor av inspiration. Så sex böcker fick följa med mig hem. När jag kom hem låg dessutom Runners Worls i posthögen och väntade på mig. Denna fantastiska tidning. Jag lusläser den.

Så närmaste tiden kommer att bestå av att hitta idéer och inspiration till hur jag ska lägga upp min träning och mina mål. Jag ska berätta om det när jag kommit fram till ett resultat. Utmaning är i alla fall ledordet. Böcker och tidningar är bra för där kan man hitta mycket åsikter som man kan prova för att sedan få en helt egen insikt förhoppningsvis. Men än så länge får jag låta förvirring råda. smiley

  • Comments(1)//jennica.bodenfors.se/#post15

Där det ena slutar tar det andra vid

StyrketräningPosted by Jennica Bodenfors 2010-08-16 20:30:40
Efter en känsla av förvirring i fredags på gymutbildningen, föll pusselbitarna mer eller mindre på sin plats i lördags då vi gick igenom programupplägg och träningslära. Allting blev mer begripligt helt enkelt. Delarna blev till helheter. Vi fick testa på olika träningsmetoder, så som superset, dropset och stege med mera. Riktigt roligt och mitt adrenalin sprutade. Träningen blir så mycket mer när man har en kompis som står och pushar vid ens sida. Härligt! Tack Karolina, det kommer jag minnas! För mig handlar löpning mer om endorfiner medan styrketräning ska osa adrenalin, tycker jag. På kvällen fick vi återigen testa på träning med kettlebells. Kettlebells är definitivt min stora aha-upplevelse under dessa utbildningsdagar.

Friskis & Svettis gyminstruktörsutbildning, steg 2 avslutades på söndagen med uppgiften att genomföra ett helt instruktionspass i gymmet. Det kändes bra och jag tyckte att jag hade grepp om det hela. Jag sa adjö till alla sköna kursare, ett riktigt härligt gäng, och våra kursledare, Stefan och Rickard. Sen styrde jag bilen mot Stockholm för att mellanlanda. Hemma i Göteborg väntar nu ett prov och så småningom licensiering. Då ska jag genomföra en hel gyminstruktion med en riktig motionär samtidigt som jag övervakas av en licensierare. Spännande!

Så på söndagskvällen landade jag mycket trött hemma hos kompisen Jens i Sundbyberg. Vi kollade film och åt popcorn. Det var ungefär den nivån jag orkade hålla.

Efter en skön promenad och frukost imorse satte jag mig i bilen ner mot Göteborg. I Södertälje ville jag faktiskt bara sova. Jag kämpade med att hålla ögonen öppna hela vägen hem till Göteborg. Inte ens Thåström och Sabaton på högsta volym piggade upp mig. Jag borde ha stannat ytterligare en dag och vilat så här med facit i hand, men nu är jag i alla fall hemma. Det infinner sig alltid en saknad när jag lämnar Stockholm. Efter mitt år i den staden är jag numera kluven mellan dessa två städer. Det kommer ta några dagar att komma ur min bubbla.

Men snart är jag återigen i Stockholm. Det blev jag omedelbart påmind om när jag klev över posthögen hemma i Götet. Där låg startbeviset från Tjejmilen den 5 september!

Så där något slutar tar något annat vid. Tjejmilen är ju det stora målet i år för mig. Jag känner mig dock inte så förberedd som jag hade velat göra, men jag skall trots allt springa. Dessutom kommer jag att värma upp med Midnattsloppet här i Göteborg på lördag. Det skall bli kul! Imorgon blir det styrketräning på morgonen och sen förhoppningsvis lite löpning senare på dagen. Nu tar vi nya tag med gammal och ny kunskap! smiley

  • Comments(0)//jennica.bodenfors.se/#post9

Halvlek

StyrketräningPosted by Jennica Bodenfors 2010-08-14 13:42:57

Dag tre och träningsvärken är fortfarande ett faktum. Det är svårt att gå och helst vill jag vara i rörelse hela tiden. Dagen börjar med föreläsning om kondition, en mycket intressant föreläsning som ligger mig varmt om hjärtat med tanke på min löpning. Vi pratar bland annat om maxtest och jag är nu enormt sugen på att faktiskt göra ett sådant antingen på Bosön eller om det finns någonstans man kan göra det i Göteborg. Det får kosta för jag känner att det är värt det. Jag hoppas på lite löpning trots att benen, ländryggen och rumpan skriker av smärta. Tyvärr blir det inte så. Istället får jag kramas med min nya hatkärlek, herr balansboll, på förmiddagen.

Magen och ryggens muskler står på schemat och egentligen lär jag mig inget nytt. Under dagen känner jag mig lite splittrad och osäker på vad jag har lärt mig hittills och vad jag saknar. Definitivt hade jag velat ha mer träning och mindre mat. Samtidigt är hela atmosfären helt suverän och jag är i ett träningsparadis. Jag är inte riktigt bekväm i den konstlade rollen då vi övar oss i vår instruktörsroll. Jag erkänner att det har att göra med att jag sätter höga krav på mig och vill prestera. Tyvärr är det oftast denna prestationsångest som sätter krokben för mig. Jag vill ibland kunna gå innan jag kan krypa. Men samtidigt är jag van vid att instruera så när vi ”leker” instruktörer känner jag mig ganska knasig faktiskt. Ska det vara så svårt att släppa prestationen och våga leka? Våga misslyckas? Ja det är det, men det är bara att kämpa.

Dagen förflöt vidare med skivstångspass där vi instruerade varandra som ledare för passet. Roligt var det men jag hade redan bestämt mig för att springa på kvällen så jag tog det relativt lugnt med mina sargade muskler i benen och därför fick det bli lätta vikter. Vi hann även med rörlighetslära och lite yoga innan det hela led mot sitt slut.

Så äntligen kom jag ut i löpspåret och rev av fem kilometer på faktiskt raska ben. Jag smet iväg på egen hand då jag kände att jag ville vara en stund med mig själv och låta tankarna vandra. Dagarna bär med sig många intryck, mycket information och många funderingar så det var skönt att få komma iväg en stund i ensamhet och rensa tankarna. smiley

  • Comments(0)//jennica.bodenfors.se/#post8

Högintensivt, explosivt och grädde på moussen

StyrketräningPosted by Jennica Bodenfors 2010-08-14 13:24:48

På torsdag morgon vaknade jag och trodde att jag denna dag inte skulle lyckas ta mig upp ur sängen. Mina ben och min rumpa fullständigt osade av träningsvärk. I brist på musklekraft var det istället ren viljestyrka som till slut tog mig upp.

Denna utbildningsdag började med anatomi och fysiologi om bland annat muskelns energiomsättning, det vill säga förbränning och spjälkning, med mera. Vi gick även igenom muskulaturen kring axelleden, den så kallade rotatorskuffen. Teoriavsnittet var mest repetition för min del men föreläsningen var ändå rolig. Det vi lär oss på teorin måste vi omsätta i praktiken så timmen innan lunch spenderades i gymmet där vi tränade styrka för axlarna i kombination med att öva oss i vår instruktörsroll.

Dagens träningspass bestod av två delar. Först högintensiv träning, ett så kallat crossfitpass, där det gäller att arbeta upp mot maxpuls. Det var fem olika övningar som i ett rasande tempo skulle avverkas efter varandra i tre set om 15, 10 och 5 repetitioner. Jag fick som relativt ofta arbeta med min negativa tanke ”att det här kommer jag aldrig klara”. Jag hann tänka tanken en gång sen var det bara fullt ös! Tre tjejer kämpade brevid varandra i värsta tempot. Energi! Och jag förvånade mig själv. Väl i mål var jag muskulärt slut men min kondition visade sig vara på topp. Bättre kvitto kunde jag inte få på att min löpträning faktiskt gett resultat.

Min återhämtning gick snabbt och tur var väl det för nu stod ”Komplex 5:an” på tur. Komplex 5:an utförs med en skivstång och ganska höga vikter, helst femtio procent av din kroppsvikt eller något lägre. Jag erkänner att jag körde med något lägre vikter än så. Fem olika övningar utförs i ett set om fem repetitioner vardera. Varje set kör man fem gånger utan vila. Vi hade dessutom plussat på en sjätte övning, nämligen armhävningar. Jag lovar att det var krävande, explosiv träning, men så otroligt kul. Komplex 5:an härleder tillbaka till 50 och 60-talet. Idag benämns denna form av träning framför allt under begreppet MAQ – Muscle Action Quality.

Jag var väldigt nöjd med min prestation då jag efteråt pustade ut med kurskamraterna vid middagen. Vi var alla värda den där chokladmoussen till efterrätt. Med massa grädde på moussen.

Kvällen avslutades med en föreläsning om mat och träning. Intressant, men jag konstaterade att jag har ett lite annorlunda tänk kring detta intressanta ämne. Vid halv nio på kvällen nöjde jag mig med att bara köra en halvtimmes kondition på löpbandet för att transportera bort mjölksyra och restprodukter som ansamlats i mina muskler efter dagens övningar. Jag hoppas på lite lindring i träningsvärken till imorgon för jag är enormt löpsugen. smiley

  • Comments(0)//jennica.bodenfors.se/#post7

Fullt ös...

StyrketräningPosted by Jennica Bodenfors 2010-08-12 13:26:24

Första dagen av fem på Friskis & Svettis gyminstruktörsutbildning steg 2 i Líllsved på Värmdö började intensivt. Efter presentation och lite övningar gick vi ut hårt redan på förmiddagen med ett pass funktionell styrka. Sex olika sortes utfall varvades med sex olika övningar med kettlebells, utfall tillbaka igen och sedan sex varianter på armhävningar. Det var ett grymt jobbigt men bra pass och jag lärde mig en del nya övningar som kommer få följa med in på gymmet hemma. Benen var inte riktigt stabila när vi efteråt promenerade ner till matsalen för att äta en välförtjänt lunch. Träningsvärken kommer vara ett faktum imorgon!

Jag har hittat en ny inspirationskälla, nämligen kettlebells. Så enormt bra funktionell träning och så effektivt. Jag måste lära mig mer om denna typ av träning!

Dagen fortsatte med genomgång och träning av biceps och triceps och vi övade också på instruktörsrollen. Många bra övningar fick vi prova på även här, men det mesta kändes igen. Träningsläran och biomekaniken är det som jag tycker är mest intressant och jag får mig lite tankeställare och aha-upplevelser hela tiden. Superbra!

Föreläsningarna avslutades vid åtta-tiden på kvällen. Då fick de som ville hänga med våra kursledare upp i gymmet. Jag passade givetvis på. Där spann vi vidare på det vi hade lärt oss under dagen. Jag fick bra tips på hur man kör marklyft på ett bra och tekniskt rätt sätt både med stång och kettlebell.

Det är ren lyx att bli serverad mat varje måltid och kurskamraterna är grymt trevliga! Jag stortrivs! Det här kommer bli en intressant och lärorik vecka. Tyvärr är det problem med internetanslutningen här på landet så mitt bloggande kanske kommer ligga lite efter. Men ha tålamod. Jag ska göra så gott jag kan. Hörs snart igen! smiley

  • Comments(5)//jennica.bodenfors.se/#post6

Bestäm dig för att älska det du avskyr

StyrketräningPosted by Jennica Bodenfors 2010-08-06 10:55:40

I morse hade jag en dejt med någon jag fullständigt avskyr. Nämligen pilatesbollen. Igår insåg jag att det är dags att ta tag i detta som kallas bålstabilitet eller bålstyrka. Detta fenomen ligger alltid som ett mörkt moln ovanför mig och ger mig dåligt samvete. Igår stod jag på löparbanan och skulle köra 10x200 meters intervaller strax under mitt planerade tävlingstempo på milen. Jag fick avbryta då jag hade ischias ända ner till hålfoten. ARG!! Min bålstabilitet är enormt dålig, för att inte säga grymt kass eller obefintlig. Jag skjuter upp det hela tiden. Inte för att jag tycker det är så jobbigt, utan mest för att det är så TRÅKIGT. Bålstyrka är ju viktigt för oss i alla avseenden, inte minst för löpare men även för gemene man. Genom en bra bålstyrka kan vi lättare undvika skador och ländryggsproblem men även då vi drabbats av dessa så är bålstyrkan a och o för att avlasta skelettet, framför allt ryggraden. Det är också det bästa sättet att lindra eller bli av med smärtor i rygg, överkropp och bäcken. Så nu ska jag bli stark i bålen så jag kan fortsätta springa utan smärtor. Jag tänker älska det jag avskyr!

En annan plåga som följer mig är en styrkeövning som kallas chins. Det är en grymt effektiv och bra övning där du tränar bl a Latissimus Dorsi, den långa breda ryggmuskeln samt biceps. Jag fasar alltid för denna övning just för att den är så otroligt jobbig! Det är lätt att ge upp.

Men nu ska det bli ändring! Från och med idag kommer jag gå in för att älska dessa två saker. Jag ska fullständigt bombadera dem med kärlek!

Vad är det man säger? Håll din fiende närmast hjärtat? smiley

  • Comments(2)//jennica.bodenfors.se/#post3
« Previous