Jennica Bodenfors

Jennica Bodenfors

Teknikkänslan sitter kvar

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2011-04-11 07:32:18

Tidigt i morse var jag ute på min kortaste löprunda någonsin. Syftet var endast att behålla känslan av gårdagens löpteknikträning färskt i minnet och i kroppen. Och känslan fanns kvar!

I eftermiddag är det dags för besök nummer två hos kiropraktor Leif Sockander. Behandlingsupplägg skall diskuteras. Spännande! smiley

  • Comments(0)//jennica.bodenfors.se/#post123

Resultat av formtest

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2011-04-06 22:07:33
Då var det alltså dagen efter formtestet. Det var längesedan jag sov en hel natt i sträck utan att vakna en enda gång. Jag har fått flera konstateranden under dagen då jag har känt efter hur min kropp reagerat på gårdagens utmaning.



Jag konstaterar följande:

- Jag är muskulärt starkare än jag trodde.

- Jag har bättre kondition än jag trodde.

- All bålträning har gett resultat vilket gör att sätesmuskulaturen inte är triggad eller påverkad pga överkompensation.

- Diskbråcken är fortfarande aktiva och påverkar muskulaturen kring ländkotorna men positivt är att påverkan är centrerad till problemområdet och påverkar inte omkringliggande struktur (som t ex sätesmuskulatur). Stort steg i rätt riktning med andra ord.

- Ansträngningen har inte genererat till ökad smärtutstrålning pga nervpåverkan, snarare tvärtom.

- Än mer viktigt med återhämtning efter hårt träningspass, alltså återhämtningspass kommer vara grymt viktigt från och med nu. Att bara köra på utan eftertanke eller bara för att det är skitkul att träna hårt, är inget alternativ längre.

- Stillasittande efter krävande fysisk ansträngning är förknippat med total livsfara! Jag blir stel som en pinne. Rullatorvarning!

- Aktiv vila is the shit!

Jag är definitivt på rätt väg! smiley

  • Comments(0)//jennica.bodenfors.se/#post118

Dubbla pass

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2011-04-05 20:03:07
Idag testade jag kroppen rejält med två tuffa pass! Vid lunchtid var det dags för Body Pump igen. Jag hade planerat att ta det lugnt med benen och köra hårt på axlar och rygg. Men när en instruktör står och skriker uppmanande att man ska "öka" och "ta i" så är inte jag den som står och småfjuttar utan det är bara att köra järnet rakt in i kaklet!


Efter passet var det snabb påfyllning med energi för att återhämta mig så mycket som möjligt till nästa pass 4 timmar senare. Då stundade 90 minuter MRL. Favoritpasset! Kroppen var vid gott mod och hängde med genom hela passet. Imponerande måste jag säga! Benen knorrade lite halvvägs genom passet men det släppte snabbt igen. Flåset verkar faktiskt förvånansvärt bra!

Nu har jag landat i soffan, ätit mat och nu stundar vila ikväll och hela dagen imorgon. Kroppen känns skönt trött och endorfinerna rusar. Det ska bli spännande att se hur kroppen reagerar på mitt lilla formtest. Natti natti! smiley

  • Comments(0)//jennica.bodenfors.se/#post117

Adrenalinkick och endorfinrus

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2011-03-29 19:44:23
Nej, jag är absolut ingen kvällsträningsmänniska. Jag konstaterar det återigen. Vet inte hur många gånger som jag försökt att ta mig iväg att träna sådär vid sjusnåret, men jag kan nog räkna de tillfällen då jag lyckats på min ena hand.

Dock måste jag försöka få ihop allt som har med träning, jobb, fritid och vila på ett dygn och det känns ibland som jag måste vara Einstein för att lyckas. Dessutom vill jag hinna träna många olika saker. Ett helt mirakulöst pussel som skall läggas med andra ord.

Så idag vaknade jag tidigt för att börja dagen på det bästa sätt som jag vet, morgonpromenad! Att det är den bästa starten på dagen kommer jag fram till först när jag sitter och äter frukost efteråt. Aldrig smakar frukosten så gott. Innan promenaden har jag ett par minuters brottningsmatch med mig själv. Gå upp! Vill inte! Gå upp! Orkar inte. Gå upp! Okej.

Sedan iväg till jobbet med grym energi. Jobba, jobba, jobba. Framåt eftermiddagen vid sisådär 15-16 snåret kommer oftast en trötthet över mig och det är vanligtvis då jag planerar om eventuell kvällsträning. Jag börjar kompromissa med mig själv och det gillar jag inte!

Precis så var det idag. Jag hade planerat in ett pass Body Pump vid sju. I normala fall gillar jag inte den formen av träning, men är det kvällsträning som gäller så är sannolikheten större att jag kommer iväg om jag har något bokat än att jag själv ska stå för drivet. Desperat och med soffan i tankarna snarare än skivstången, surfade jag in på Sportlife bokningssida och anmälde mig som reserv på 90 minuter MRL. Och vilket flyt jag hade! Med 10 minuter kvar till passet skulle börja blev min reservplats en ordinarie. Lycka!

Sedan var det fullt ös i 90 minuter med Magnus Langemar, favoritinstruktören just nu. 90 minuter med ett leende på läpparna, svetten sprutande och värsta adrenalinkicken på länge! Riktig träningsglädje och träning när den är som bäst. Jag var som en våt fläck, darrandes i kroppen när passet var slut. Underbart!

På väg hem var det bara tankar på en sak och det var MAT! Thaimat från restaurangen som ligger precis bredvid gymmet. Fanns inte en tanke på att ställa sig och laga mat. Jag behövde fylla på med energi omgående. Nu sitter jag här i soffan mätt, belåten, grymt nöjd med mig själv och med ett härligt endorfinrus! smileyMmm mat och vila efter grymt 90 minuters MRL pass. Nöjd!


  • Comments(3)//jennica.bodenfors.se/#post113

Fullt ös!

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2011-03-27 16:44:43
MRL på schemat idag. Bästa instruktören dessutom. Magnus Langemar på Sportlife kör alltid dansant, svettig koreografi på konditionsdelarna och bra övningar på styrkedelarna. Grym musik har han dessutom så jag bara rycks med! Idag var det bästa passet på länge och jag kände mig stark. Kroppen var med på noterna och även flåset.

Svetten rinner, adrenalinet sprutar och musiken pumpar! Fullt ös och jag hinner inte ens tänka, bara att köra. Det kan inte bli bättre. LYRISK! Konditionen och hjärtat fick sitt. Låren, rumpan och magen fick bekänna färg. Träning när den är som bäst! Träning med ett leende på läpparna och Jennifer Lopez får mig att klämma ur det allra sista och till och med känna mig sexig! smiley


Live your life, and stay young on the floor.


If you go hard you gotta get on the floor
If you're a party freak then step on the floor
If your an animal then tear up the floor
Break a sweat on the floor
Yeah we work on the floor
Don't stop keep it moving


  • Comments(4)//jennica.bodenfors.se/#post112

Vilodag

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2011-03-15 10:17:40

Idag är det vilodag från träning och tur är väl det för jag har sådan där träningsvärk i benen som gör att jag är tacksam att handfatet är nära toaletten när jag ska sätta mig. Det är också plågsamt att gå nerför trappor. Träningsvärk är det bästa kvittot man kan få på väl utförd träning, tycker jag. Ryggen mår dessutom prima.

Nu befinner jag mig på jobbet, dock hade jag gärna stannat hemma i sängen och läst min underbara bok, "Good Omens" av Neil Gaiman och Terry Pratchett (tack för tipset Patrik). Jag är fantastiskt trött idag och sitter och funderar på varför solen oftast väljer att skina när jag jobbar? Löpsuget är enormt nu. Inatt drömde jag att jag var ute och sprang och benen kändes så lätta och konditionen var på topp. Ryggen reagerade inte ens på löpningen. Hoppas att det är en sann dröm. smiley

  • Comments(0)//jennica.bodenfors.se/#post105

Stabil

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2011-03-14 09:51:02
Stark och stabil, så börjar det faktiskt kännas nu. Kroppen har börjat svara igen och är inte bara grinig. De två senaste dagarna har muskulaturen svarat upp på träningen. Innan har den mest tjurigt dragit ihop sig och jag har känt mig sådär smått skakig i musklerna istället för skönt trött eller stark. Jag funderar på vad det beror på?


Kanske beror det på att jag har kört ganska mycket mental träning den senaste tiden. Du kanske känner igen den där känslan när du ligger och ska slappna av och när du känner igenom kroppen så är du fortfarande spänd någonstans fast att du känner dig avslappnad. Då får du med hjälp av tanken gå in och säga till muskeln att slappna av. Det är precis den typen av mental träning jag gjort det sista. Jag har pratat med min kropp helt enkelt. Ställer vi frågor till vår kropp så får vi faktiskt svar.

Detta kanske låter helflummigt, men det funkar faktiskt och jag kommer berätta mer om detta i ett kommande inlägg.

Nu sitter jag här och känner mig gott avslappnad i kroppen, sådär som man brukar göra efter ett bra träningspass. Cirkulationen är igång och endorfiner simmar runt i blodet. Magen är mätt och återhämtningen har börjat. Imorgon är det faktiskt vilodag. smiley

  • Comments(0)//jennica.bodenfors.se/#post104

Stark!

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2011-03-13 16:56:33

Jag kände mig så grymt stark och stabil på träningen idag! Det kändes så gott, så bra! Kroppen svarade, andningen fungerade, musklerna var med på banan och ryggen kändes inte alls. Min nyvunna bålstyrka är fantastisk och gör träningen så mycket roligare.

Visst surar musklerna i ryggen och höften emellanåt men känslan av stabilitet i höft, rygg och mage är grym! Jag ska bli ännu bättre på att ge kroppen återhämtning i form av stretching och massage. Muskulaturen i det området behöver inte så mycket för att bli triggad och irriterad. Men trots det går det framåt.

Snart, mycket snart är det dags att ta på sig löparskorna igen! smiley

  • Comments(2)//jennica.bodenfors.se/#post103
« PreviousNext »