Jennica Bodenfors

Jennica Bodenfors

Det är mycket nu!

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2011-11-26 21:18:53
Fullt upp är precis vad det är. Det var längesedan jag bloggade. Jag har inte tröttnat eller slutat träna eller slutat tänka på hälsa, utan jag har helt enkelt inte haft tid att blogga. Senaste halvåret har varit fullproppad med saker som att Johan och hans barn har kommit in i mitt liv och de är en stor del idag, vilket jag är tacksam för. Men jag har också kämpat med att komma tillbaka till träningen genom att rehabilitera min rygg. Mitt arbete och mitt företag har tagit mycket tid. Jag har också jobbat en hel del med mig själv och min egen utveckling. Det tar på krafterna. Men saker och ting får gärna vara uttröttande och uttömmande så länge jag upplever att det för mig framåt och är utvecklande.

Under hösten har jag också påbörjat min utbildning till traditionell kinesisk medicinsk akupunktör som kommer ta cirka 4 år och är en stor satsning för mig. Äntligen har jag hittat min grej, mitt kall och det som jag har svårt att släppa när jag väl har börjat. Jag har enda sedan tonåren sökt efter just det där som kan få mig att tappa tid och rum och nu verkar det äntligen som om jag har hittat det.

Sedan bara två veckor tillbaka har jag gått min första kurs i medicinsk qigong och tränat qigong nästan varje dag. Det är helt fantastiskt både fysiskt och psykiskt. Det hjälper mig mycket i min vardag. Jag har önskan om att få fortbilda mig inom detta och tillslut bli qigong instruktör.



Min önskan och förhoppning är att kunna berätta här i min blogg lite mer om Traditionell kinesisk medicin (TCM), akupunktur och qigong. Förhoppningsvis även om Kina och Kinas kultur. Det kommer påverka mig, mitt leverne och inte minst mitt företag, eftersom jag kommer arbeta med detta i framtiden. TCM är inte bara ett sätt att arbeta, det är också en tanke om hur man bör leva. Jag har faktiskt redan nu tagit till mig en del saker som jag försöker tänka på när jag möter kunder och arbetar med dem. Jag har alltid haft som vision att se till helheten i arbetet med människor. Det är just helhetsperspektivet som TCM har som utgångspunkt.

Givetvis är min träning också viktig för mig och en stor del av mitt liv, även om den kanske inte haft prioritet den senaste tiden. När jag inte tränar regelbundet så saknar jag det enormt och det känns verkligen som det är något som fattas. Just nu håller jag på att försöka komma igång med löpningen igen. Göteborgsvarvet är det som gäller i den 12 maj 2012, så det är hög tid att börja träna. Jag har haft och har fortfarande enormt stor hjälp av Markus Stålbom med löptekniken samt av min kiropraktor Leif Sockander. Utan dessa två snubbar hade jag inte klarat mig så långt som jag har gjort idag. De betyder jättemycket för mig och min träning och dessutom för min hälsa.

Nu när jag skrivit detta inlägget känner jag hur mycket jag har saknat mitt bloggande. Min förhoppning är att jag skall få lite mer tid över för skrivandet nu framöver. Jag behöver kanske öva mig på att bli lite mer effektiv, eller? smiley

  • Comments(1)//jennica.bodenfors.se/#post151

Supertisdag

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2011-10-11 20:16:42
MRL + Thaimat = Supertisdag!

Träningen har faktiskt tagit ett kliv framåtoch det känns som att jag är på G igen. Äntligen! Det har blivit två löppass den senaste veckan och i lördags var jag på ett MRL pass på älskade Sportlife Backaplan. Det gick så bra så att jag fick blodad tand och körde på med hela 90 minuter MRL nu ikväll. Just detta tisdagspass är mitt absoluta favorit, men jag har inte klarat av att träna det det senaste 10 månaderna på grund av ryggen.

Efter lördagens MRL som gick superbra var jag bara tvungen att chansa och testa. Ryggen har hittills inte protesterat. Hoppas det håller i sig. Hade min kiropraktor Leif Sockander vetat detta hade jag nog fått bannor. Men det är ju tack vare honom som jag klarar av så pass tuff träning nu.



Nu sitter jag i soffan och har precis ätit god thaimat från restaurangen precis brevid Sportlife. Jag är så hungrig efter 90 tuffa minuter att det inte finns någon tid att spilla på att laga mat. Därför är det givet att det blir thaimat dessa tisdagar. Har jag tränat ordentligt i 90 minuter så är jag också noga med att få i mig bra mat direkt efteråt. Desto snabbare kan återhämtningen börja!

Skönt att ha kommit igång med träningen igen och nu måste det hålla i sig. Dock är jag inte van vid att träna varannan dag bara, så det känns lite som att jag fortfarande softar. Men det är ju det här med att skynda långsamt. smiley

  • Comments(1)//jennica.bodenfors.se/#post147

Så segt...

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2011-10-04 14:45:35

Förr var det hur lätt som helst att prioritera och få in träningen i vardagen och planeringen. Nu, efter träningsuppehållet, är det både motvilligt, besvärligt och så ont om tid och ork. Varför kan det inte bara flyta på som det brukade?

Rutinen och framför allt orken till träning finns inte riktigt där utan en massa måsten fyller ut tiden. Samtidigt vet jag ju att om jag bara kommer över tröskeln och håller i en vecka så är jag på banan igen.

Gymmet lockar inte lika mycket längre, vilket beror på att jag valt att fokusera på löpningen och inte på att bygga muskler. När jag väl kommer till gymmet blir jag så sugen på att styrketräna, men det är inte riktigt det fokuset jag skall ha. Dessutom har jag alltid haft svårt för att göra någonting halvbra, halvfokuserat, ej maxat och det där med att skynda långsamt, det är en prövning.

Det är ganska svårt att börja från noll tycker jag. Ganska tråkig träning, och det tror jag att de allra flesta tycker som tränat aktivt ett bra tag och sedan får börja om från ruta ett. Men det är väl bara att bita ihop och dra igång den här slöa, omotiverade kroppen. Löpningen skall jag på något sätt peta in någonstans, vilket kanske är enklare att göra om man kan avverka någon eller några mil när man väl håller på. Hur långt tar man sig på 2 kilometer och då helst på grusvägar? Bökigt är det.

Nej vad fan! Dags att ruska av sig allt detta negativa och bli POSITIV!! Träning är ju trots allt det bästa som finns.. skall bara hitta tillbaka till känslan. NU!! smiley

  • Comments(0)//jennica.bodenfors.se/#post145

Där gick gränsen

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2011-08-16 20:08:23
Idag hade jag bokat mig på mitt favorit pass på Sportlife, 90 minuter MRL (Mage, Rumpa, Lår). Jag hade väl inga större förväntningar på att jag skulle klara detta tuffa pass och hade redan från början ställt in mig på att ta det försiktigt och bara dansa med i lagom takt.

Det visade sig ganska snabbt att den tuffa koreografin inte var optimal för min rygg, i alla fall inte i det skick som ryggen är i nu, totalt otränad. Men jag hängde med efter min egen förmåga och fokuserade hela tiden på hur det kändes i ländkotorna.

Jag fick i alla fall 90 minuter lågintensiv träning och det kan jag absolut inte klaga på! Dessutom fick jag träffa mina "goa" väninnor Ibba och Nettan.



Jag är nöjd med mig själv eftersom jag verkligen lyssnade på kroppen denna gång och inte körde på bara för att det är roligt och jag drabbas av "träningsfreaken" som måste ta i. Försöker tänka att jag måste ta det lugnt och försiktigt nu så att jag kan flippa ur längre fram. Det gäller att lägga en stabil och hållbar grund. Den mest fascinerade upptäckt jag gjorde idag på träningen var att mina obalanser som jag tidigare haft i kroppen inte längre existerade! Tack kiropraktor Leif Sockander för det!

MRL avslutas alltid med styrka för magen. Det var jobbigt efter endast några situps. Det brände efter ungefär 10! Ja, jag kan inte mer än skratta. Men det känns bra för nu har jag en del att jobba med efter drygt 3 månaders uppehåll. Nu kör vi! smiley

  • Comments(0)//jennica.bodenfors.se/#post133

Kickstart med Indoor Walking

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2011-08-16 11:04:03
För lite drygt en månad sedan fick jag tillåtelse att börja träna försiktigt igen. Visst har det blivit en del promenader men lusten har inte riktigt funnits där. Vi människor är vanedjur och det är egentligen förvånansvärt hur snabbt vi vänjer oss vid nya rutiner när vi väl genomför dem. Att träna som alltid varit högsta prioritet för mig, var helt plötsligt svårt att få in i vardagen. Visserligen är det sommar och jag upplever inte vardagen på samma sätt, men tidigare har sommaren inneburit mer frihet till att träna.

I helgen bestämde jag mig dock för att nu var det dags att bryta den här lättjan och ta tag i träningen och därmed också hälsan. För första gången på många år så blev jag andfådd när jag skulle ta mig upp för branta trappor. Inte bra! Dessutom fick jag beskedet av min kiropraktor att det nu var hög tid om ryggen skall bli bra.

Min plan är nu att först och främst träna upp bålstabiliteten och flåset och gå ner några kilon som jag inte vill bära runt på när jag ska springa om förhoppningsvis dryga månaden. Jag skall inte lägga på mig så mycket muskler, utan bara bli stark i löparmuskulaturen samt "sega till mig" på överkroppen.

För att få en kickstart på träningen så testade jag för första gången Indoor Walking igår. Jag kan erkänna att jag varit lite skeptisk till IW men har ändå tänkt att testa det ett bra tag nu. Så sagt och gjort, nu var det bara att köra igång. Inga ursäkter.


Redan efter första låten på passet var jag frälst! Riktigt kul träning. Indoor walking är precis så tufft och utmanande som du gör gör den till, som egentligen all träning. Man tränar löparmusklerna på ett mycket bra sätt och med så lite belastning på leder som möjligt. Det var mumma för min rygg. Balansen tränar man också (vilket kräver bålstyrka). Fantastisk kompletterande träning för oss löpare. Jag vågar t om sticka ut hakan och säga att Indoor walking är ett bättre komplement för löparen än vad spinning är. IW tränar dina löparmuskler i naturliga funktionella rörelser. På spinning sitter du ner och när sjutton sitter du ner och vevar med benen annars, förutom när du cyklar?

Men så är det med IW som med all gruppträning, mycket hänger på instruktören. En glad, positiv och pushande instruktör som ger mycket av sig själv får en alltid att ge det där lilla extra så man krämar ur kroppen till sista droppen. Musiken är minst lika viktig.

Efter 45 minuter stapplade jag i alla fall av maskinen med darrande ben och svetten rinnande. Jag var helnöjd med mig själv och lycklig över att ha hittat en träningsform som kommer att hjälpa mig på vägen mot löpningen igen. Jag var också glad och tacksam över att få känna den där härliga känslan som bara ett tufft träningspass kan ge och som gör mig tokig av lycka både fysiskt och psykiskt. Och kroppen vill bara ha mer, så idag packar jag väskan och åker till gymmet igen., glad att jag har hittat tillbaka till mitt andra hem. smiley

Se en trailer på Indoor Walking här.

  • Comments(2)//jennica.bodenfors.se/#post132

Lågintensivt

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2011-04-26 22:43:28
Efter en underbar långledighet över påskhelgen med strålande sol, värme och underbart sällskap känner jag mig utvilad. Påsken var dock i farozonen då jag dagen innan skärtorsdagen helt otippat fick någon form av magsjuka (?). Kroppen var totalt slut och utmattad under hela torsdagsdygnet. Först fram på eftermiddagen på långfredagen började jag känna att livet sakta kom tillbaka med hjälp av havsluft och trevligt sällskap.

Med magsjuka och helgdagar i bagaget har det inte blivit mycket våtvästträning den senaste veckan. Imorse däremot var planen att ta mig upp tidigt och bege mig till Valhallabadet för våtvästträning men när jag vaknade kl 05.30 var lusten inte stor.

Morgonpromenader har inte fungerat så bra det senaste halvåret på grund av min onda rygg, men jag beslöt mig att skippa våtvästen och försöka mig på en morgonpromenad istället. Mot alla odds gick det faktiskt toppen! Så medan solen steg upp gick jag en timme över Göta Älvbron ner mot stan och tillbaka igen endast iklädd korta tights och tröja. Underbart! Väl hemma smakade frukosten ljuvligt.

Delsjöns vackra omgivningar.

På kvällen åkte jag upp till Delsjön för att möta upp en kär vän för ytterligare en promenad. Lika bra att passa på när ryggen tillåter och solen skiner och man får fint sällskap. Nu när jag inte får träna annat än våtväst och promenera så är det skönt att ta varje tillfälle jag kan få att röra på mig.

Det blev en promenad på cirka en mil under två timmars tid med mycket prat och skratt och även lite bus. Solen värmde till en början men började sakta sänka sig ner när vi närmade oss slutet på vår promenad.

Härligt att röra på sig och jag är så sugen på att springa. Hoppas det inte dröjer alltför lång tid tills jag får ta mig fram springandes i trevligt sällskap. smiley

  • Comments(0)//jennica.bodenfors.se/#post127

Trött tjej

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2011-04-14 21:01:48
Badkort är inköpt på både Lundbybadet och Valhallabadet i Göteborg. Varför båda kan man undra? Jo, Lundbybadet ligger mycket nära mitt jobb och mitt hem, alltså praktiskt när tiden är knapp. Däremot är jag inte speciellt förtjust i den simhallen. Den är liten och sliten och omklädningsrummen är riktigt tråkiga. Dessutom finns det inte våtvästar utan bara bälten. Jag köpte ett kvartalskort (600 kr -20 % personalrabatt för anställda inom Göteborgs stad).

Valhallabadet däremot tycker jag mycket om. Det är stort, trivsamt, bra omklädningsrum, bra våtvästar och flera bassänger. Dessutom får man som Sportlifemedlem köpa ett årskort på badet för endast 600 kronor (ord pris 1400 kr)!!

Igår var jag en snabbis på Lundbybadet efter jobbet och simmade 1000 m. Dödstråkigt! Men det gick och nu har jag fått kollat in det badet. Idag var jag på Valhallabadet och körde djupvattenlöpning med våtväst i exakt 20 minuter som min kiropraktor Leif Sockander beordrat. Sedan blev det styrketräning i vattnet i cirka 10 minuter och simning i 20 minuter. Sedan var jag nöjd med min insats och jag hade haft riktigt kul dessutom!

Rött te, fruktsallad och påfyllning av vätska på Le Pain Francais efter simningen.


Jag kände mig riktigt duktig efteråt och nöjd med att jag faktiskt jobbar på min uppgift, samt att det faktiskt var kul! Trött som få slog jag mig sedan ner på kafét Le Pain Francais på Engelbrektsgatan. De har så gott rött te och jag älskar deras fräscha fruktsallad.

Trött tjej är jag för tillfället. Allt det här med ryggen tar massor på mina krafter både mentalt och fysiskt. Sömnen är påverkad också. Det var så grymt skönt att bara sitta och stirra framför mig på kafét och titta på människor. Jag skulle behöva vara ledig och vila. smiley

  • Comments(0)//jennica.bodenfors.se/#post125

Träningsförbud!

TräningPosted by Jennica Bodenfors 2011-04-12 10:33:44

Det växlar snabbt i min träningsvärld. Från superinspirerande löpteknikträning i söndags till träningsförbud på måndagen. Ja, det är sant. Jag har fått träningsförbud en tid framöver av min kiropraktor Leif Sockander.

Anledningen till träningsförbudet är att mitt ena diskbåck mellan 3:e och 4:e ländkotan är aktivt. Disken "brinner" som Sockander säger, och det gäller att släcka elden. Det gör jag tydligen genom att inte belasta kotan, disken eller muskulaturen runt om på något som helst sätt. Vad däremot strukturen behöver är stimulering av nerver och nervsignaler och disken gillar att vara i rörelse utan belastning. Hur lyckas man med detta nu då? Jo, Leif Sockander har i stort sett beordrat mig att träna våtväst 3-7 dagar i veckan!

Jag får inte göra någonting alls annat. Inte ens lyfta en pytteliten hantel, inte ens träna biceps eller ens träna bålstyrka. Hur ska jag som är träningsnarkoman klara detta!? Max 20 minuter åt gången i en bassäng! Jag som tycker att simning är dödstråkigt. Dessutom hade jag planerat att gå in på Stadium och anmäla mig till Midnattsloppet direkt efter mitt besök hos Sockander. Vilken kalldusch! Eller är det rentav komiskt? Och hur sjutton gör jag nu med outfiten? Gör Adidas baddräckter!? Jag som skulle köpa Adidas nya snygga löpartights. Hur överför jag min Adidas image till bassängen? Hm..

Fast jag måste erkänna att våtväst ändå är roligare än att simma och 20 minuter om dagen ska jag väl ändå stå ut med, eller? Jag har tränat våtväst ett par gånger innan men är absolut ingen expert eller ens duktig. Jag har i alla fall beslutat mig för att gå in 100 % för detta och litar stenhårt på att Sockander har rätt. Jag ska vända detta till något positivt och jag är hoppfull. Jag skall börja med så kallad djupvattenlöpning. Här är en intressant artikel om det.

Leif kommer arbeta med min störningsproblematik i mitt rörelsemönster som uppkommit efter ridolyckan och skadan i ryggen. Han säger själv att han kommer att "städa" i min rygg. Dock kommer jag alltid ha kvar de kroniska skadorna i ländryggen men förhoppningen är att jag skall kunna hålla dem inaktiva i framtiden. Det handlar alltså om att "släcka elden" och "städa" i ryggen.

Detta är nog första gången jag litar till 100 % på någon "expert". Varför vet jag inte men jag går på min magkänsla och jag känner att det Leif säger stämmer överens med mitt eget tänk. Hade jag inte känt det hade jag nog haft svårt att faktiskt köpa upplägget och gå med på ett träningsförbud. Nu känner jag mig bara lugn och tillitsfull. Jag kan också se att denna träning faktiskt kommer göra under med min löpning och framför allt på det mest skonsammaste sättet. Bäst av allt är att Leif säger att jag kommer kunna springa igen när elden väl är släckt!smiley

  • Comments(0)//jennica.bodenfors.se/#post124
Next »